Är du en av drygt en kvarts miljon förare av förmånsbil ? Har du dessutom valt en elbil eftersom regeringen gärna vill styra ditt val till det ?
I så fall bör du tänka till när du går till valurnan den 11 september.
Att välja en elbil som förmånsbil har blivit vanligt. Särskilt eftersom man premieras med ett lägre förmånsvärde.
När du nu blivit ”inlockad i fällan” så kommer dråpslaget. I ett förslag från 3 maj som presenteras som ”förstärkning av reseavdraget” vill man sänka den skattefria milersättningen till 6 kr / mil.
i praktiken innebär det att du får betala till för att kunna utföra ditt arbete. Alternativt får din arbetsgivare ge dig en högre ersättning, men den blir då skattepliktig.
Låt oss ta ett räkneexempel:
Du har en VW ID4. Förbrukning 1,8 kWh per mil och du kör 3000 mil i tjänsten. Ditt resande gör att dina möjligheter att ladda hemma är begränsade. Du är dock ekonomiskt sinnad och har avtalat ett bra pris genom ditt bilmärke. Kostnad på snabbladdare är mellan 3.15 och 3.90. 80 % av dina laddningar i tjänsten görs ”på stolpe”.
2400 mil * 1,8 kWh/mil = 4.320 kWh.
Genomsnittspris per kWh = 3,50
Total kostnad för laddning: 15.000 kr
Skattefri milersättning (6 kr / mil * 2400 mil): 14.400 kr
Med dagens elpriser är det inte heller säkert att du kan ladda billigare hemma. I så fall är resterande 20 % också en förlustaffär. 600 mil med 30 öres underskott per mil = 180 kronor.
I den här kalkylen har vi varit väldigt optimistiska. Verkligheten ser sämre ut. Förmodligen är din förbrukning snarare 2 kWh / mil och du kan inte alltid ladda på billigaste lösningen. Ett mer rättvisande medelpris ligger nog mellan 4 och 5 kronor.
Med de parametrarna blir kalkylen snabbt sämre: 9000 kronor får du skjuta till för att göra ditt jobb.
Om din arbetsgivare då väljer att kompensera dig för denna kostnad innebär det 17.000 kr extra i skatteintäkter för staten.
Hur är detta uträknat då ?
Med marginalskatt på 55 % motsvarar ett netto på 9000 en bruttolön på 20.000 kr. På detta belopp ska arbetsgivaren också betala arbetsgivaravgift på drygt 30 %.
Sammanräknat alltså drygt 17.000 kr.
Så om du har förmånsbil och kör mycket i tjänsten bör du tänka mer än en gång var du lägger din röst.